top of page

Algemene voorwaarden diensten

Artikel 1 - Definities

Committed.nl, gevestigd te ’s-Gravenpolder, KvK-nummer 20163499, wordt in deze algemene voorwaarden

aangeduid als dienstverlener.

De wederpartij van de dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever.

Partijen zijn de dienstverlener en opdrachtgever samen.

Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen.

Artikel 2 - Toepasselijkheid algemene voorwaarden

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en

leveringen van diensten of goederen door of namens de dienstverlener.

Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen is overeengekomen.

Artikel 3 - Betaling

Facturen moeten binnen 14 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken

hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.

Betalingen geschieden zonder enig beroep op opschorting of verrekening door overschrijving van het verschuldigde

bedrag op het door de dienstverlener opgegeven bankrekeningnummer.

Betaalt de opdrachtgever een factuur niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat

daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is de dienstverlener gerechtigd de verplichtingen

op te schorten totdat de opdrachtgever aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.

Blijft de opdrachtgever in gebreke, dan zal de dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot

die invordering komen voor rekening van de opdrachtgever.

Wanneer de opdracht-gever in verzuim is, is

hij naast de hoofdsom tevens wettelijke (handels)rente,

buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan de dienstverlener. De incassokosten worden

berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.

In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van

de dienstverlener op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

Weigert de opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door de dienstverlener, dan is hij

nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan de dienstverlener te betalen.

Artikel 4 - Aanbiedingen en offertes

De aanbiedingen van de dienstverlener zijn hooguit 5 maanden geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn van

aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod.

Levertijden in offertes zijn indicatief en geven de opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding

of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.

Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk én

schriftelijk overeenkomen.

Artikel 5 - Prijzen

De op aanbiedingen, offertes en facturen van de dienstverlener genoemde prijzen zijn exclusief btw en eventuele

andere overheidsheffingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen. Verhogingen hiervan, die

door de dienstverlener niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand

komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.

Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs

overeenkomen.

Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden

vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven

van de dienstverlener, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend

uurtarief is overeengekomen.

Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de dienstverlening een

richtprijs afgesproken, waarbij de dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10% van af te wijken. Indien de richtprijs

meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient de dienstverlener de opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een

hogere prijs gerechtvaardigd is. De opdrachtgever heeft in dat geval het recht om een deel van de opdracht te laten

vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.

Artikel 6 - Prijsindexering

De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen prijzen en uurlonen zijn gebaseerd op het op dat moment

gehanteerde prijspeil. De dienstverlener heeft het recht de aan de opdrachtgever te berekenen vergoedingen jaarlijks

per 1 juli aan te passen.

Aangepaste prijzen, tarieven en uurlonen worden zo spoedig mogelijk medegedeeld aan de opdrachtgever.

Artikel 7 - Informatieverstrekking door opdrachtgever

De opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor de

dienstverlener.

De opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die de dienstverlener meent nodig te hebben voor het

correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen

De opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan de dienstverlener ter

beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van

de opdracht niet anders voortvloeit.

De opdrachtgever vrijwaart de dienstverlener voor elke schade in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het niet

voldoen aan het in het eerste lid van dit artikel gestelde.

Indien en voor zover de opdrachtgever dit verzoekt, retourneert de dienstverlener de betreffende bescheiden.

Stelt de opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door de dienstverlener verlangde gegevens en

bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit

voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van de opdrachtgever.

Artikel 8 - Intrekking opdracht

Het staat de opdrachtgever vrij om de opdracht aan de dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.

Wanneer de opdrachtgever de opdracht intrekt, is de opdrachtgever verplicht de verschuldigde vergoeding voor de

geleverde werkzaamheden en de gemaakte onkosten van de dienstverlener te betalen.

Artikel 9 - Uitvoering van de overeenkomst

De dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed

vakmanschap uit.

De dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.

De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken

voorschot.

Het is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever dat de dienstverlener tijdig kan beginnen aan de opdracht.

Artikel 10 - Contractduur opdracht

De overeenkomst tussen de opdrachtgever en de dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de

aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn

overeengekomen.

Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn

overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de opdrachtgever de

dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.

Artikel 11 - Wijziging van de overeenkomst

Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht

noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in

onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.

Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing

van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. De dienstverlener stelt de opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk

op de hoogte.

Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht de

dienstverlener de opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in.

Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft de dienstverlener daarbij aan in hoeverre de

wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.

Artikel 12 - Overmacht

In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van de dienstverlener in de nakoming

van enige verplichting jegens de opdrachtgever niet aan de dienstverlener kan worden toegerekend in geval van een

van de wil van de dienstverlener onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen

jegens de opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen

in redelijk-heid niet van de dienstverlener kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend

wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroom-storingen, computervirussen, stakingen, slechte

weersomstandigheden en werkonderbrekingen.

Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan de dienstverlener niet aan zijn

verplichtingen jegens de opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang de

dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30

kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te

ontbinden.

De dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige

schade, ook niet als de dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.

Artikel 13 - Verrekening

De opdrachtgever doet afstand van zijn recht om een schuld aan de dienstverlener te verrekenen met een vordering

op de dienstverlener.

Artikel 14 - Opschorting

De opdrachtgever doet afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende

verbintenis op te schorten.

Artikel 15 - Overdracht van rechten

Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande

schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking

zoals bedoeld in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 16 - Verval van de vordering

Elk recht op vergoeding van schade veroorzaakt door de dienstverlener vervalt in elk geval 12 maanden na de

gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde

in artikel 6:89 BW.

Artikel 17 - Aard van de overeenkomst

Partijen zijn een overeenkomst met een dienstverlenend karakter aangegaan.

Artikel 18 - Verzekering

De opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende

overeenkomst, alsook zaken van de dienstverlener die bij de opdrachtgever aanwezig zijn en zaken die onder

eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand,

ontploffings- en waterschade evenals diefstal.

De opdrachtgever geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 19 - Aansprakelijkheid schade

De dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij de dienstverlener

de schade opzettelijk of met grove schuld heeft veroorzaakt.

In het geval dat de dienstverlener een schadevergoeding verschuldigd is aan de opdrachtgever bedraagt de schade

niet meer dan het honorarium.

Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van een

overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten (beroeps)aansprakelijk-

heidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigen risico

volgens de desbetreffende polis.

De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als de dienstverlener aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of

indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door de dienstverlener bij de uitvoering van de

opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.

Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van de dienstverlener voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste

roekeloosheid van de dienstverlener, zijn leidinggevende of ondergeschikten.

Artikel 20 - Aansprakelijkheid opdrachtgever

Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de

bedragen die uit hoofde van die opdracht aan de dienstverlener verschuldigd zijn.

Wordt een opdracht middellijk of onmiddellijk verstrekt door een natuurlijke persoon namens een rechtspersoon,

dan kan deze natuurlijke persoon tevens privé de opdrachtgever zijn. Daarvoor is vereist dat deze natuurlijke

persoon beschouwd kan worden als de (mede)beleidsbepaler van de rechtspersoon.

Bij wanbetaling door de rechtspersoon is de natuurlijke persoon dus persoonlijk aansprakelijk voor de betaling van

de declaratie, onverschillig of deze, al dan niet op verzoek van de opdrachtgever, ten name van een rechtspersoon

dan wel ten name van de opdrachtgever als natuurlijk persoon of hen beiden is gesteld.

Artikel 21 - Vrijwaring

De opdrachtgever vrijwaart de dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door de

dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.

Artikel 22 - Klachtplicht

De opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan de

dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat de

dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.

Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat de dienstverlener gehouden kan worden om andere

werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 23 - Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht

De bij de opdrachtgever aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van de dienstverlener

totdat de opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan de dienstverlener zich beroepen

op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.

Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft de dienstverlener

het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake

van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan de dienstverlener worden tegengeworpen.

De dienstverlener is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige

andere wijze te bezwaren.

Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen vooruitbetaling of prijs niet conform de afspraak is

voldaan, heeft de dienstverlener het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat de opdrachtgever

volledig en conform de afspraak heeft betaald.

In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de verplichtingen van de

opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 24 - Intellectueel eigendom

Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt de dienstverlener alle intellectuele absolute rechten

(waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellen-recht, etc.) op alle ontwerpen,

tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen,

maquettes, etc.

De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van de dienstverlener

worden gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze worden gebruikt.

De opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door de dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde

vertrouwelijke informatie.

Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede

de bedrijfsgegevens.

De opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze

overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling.

Artikel 25 - Geheimhouding

De opdrachtgever houdt de informatie (in welke vorm dan ook) die hij van dienstverlener ontvangt en alle andere

informatie betreffende dienstverlener waarvan hij weet of redelijker-wijs kan vermoeden dat deze geheim of

vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de

dienstverlener schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat

opdrachtgever de genoemde informatie ook geheimhoudt.

De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:

die op het moment dat de opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is

geworden zonder een schending van een op hem rustende geheimhoudingsplicht

waarvan de opdrachtgever kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van

verstrekken door dienstverlener

die de opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan

de opdrachtgever te verstrekken

die door de opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht

De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een periode

van drie jaar na het eindigen daarvan.

Artikel 26 - Boete op overtreding geheimhoudingsplicht

Overtreedt de opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding, dan verbeurt de

opdrachtgever ten behoeve van de dienstverlener een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000 voor elke

overtreding en daarnaast een bedrag van € 500 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Dit is ongeacht of de

overtreding aan de opdrachtgever kan worden toegerekend. Bovendien is er voor het verbeuren van deze boete geen

voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure noodzakelijk. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige

vorm van schade.

Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van de

dienstverlener waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.

Artikel 27 - Niet-overname personeel

De opdrachtgever neemt geen medewerkers van de dienstverlener (of van ondernemingen waarop de dienstverlener

ter uitvoering van deze overeenkomst een beroep heeft gedaan en die betrokkenen zijn (geweest) bij de uitvoering

van de overeenkomst) in dienst. Ook laat hij hen niet anderszins direct of indirect voor zich werken.

Het verbod in lid 1 geldt gedurende de looptijd van de overeenkomst tot een jaar na beëindiging daarvan. Op dit

verbod geldt één uitzondering: partijen kunnen in goed zakelijk overleg met elkaar andere afspraken maken. Deze

afspraken gelden voor zover die schriftelijk zijn vastgelegd.

Artikel 28 - Wijziging algemene voorwaarden

De dienstverlener mag deze algemene voorwaarden altijd wijzigen of aanvullen.

Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.

Grote inhoudelijke wijzigingen zal de dienstverlener zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.

Artikel 29 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

De Nederlandse rechter in het arrondissement waar de dienstverlener is gevestigd/praktijk houdt/kantoor houdt, is

exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders

voorschrijft.

Artikel 30 - Toeschrijving

Deze algemene voorwaarden zijn gemaakt met behulp van Rocket Lawyer (https://www.rocketlawyer.com/nl/nl).

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing vanaf: 01 maart 2025

bottom of page